Halaman

24 May 2011

2,500 sertai Pra Jambori Malaysia di Kem Telaga Batin

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Seramai 2,500 orang akan menyertai Pra Jambori Malaysia Ke-12 yang akan diadakan di Kem Integriti Negeri Terengganu di Kem Telaga Batin, Seberang Takir, selama empat hari mulai 6 Jun ini.

Daripada jumlah itu, 2,000 orang merupakan pengakap dari seluruh negeri manakala 200 orang pemimpin pengakap dan 300 orang lagi pegawai yang menjadi urusetia program tersebut.

Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan, YB Haji Ahmad Razif Abd Rahman, berkata pelbagai aktiviti telah diatur pihak penganjur sepanjang program tersebut, termasuk aktiviti air di Pusat Rekreasi Tebing Tinggi dan aktiviti lasak di Kem Seri Pantai RAMD 18.

“Pra Jambori ini diadakan sebagai persediaan awal Terengganu untuk menjadi tuan rumah kepada Terengganu International Scout Jamboree 2011 pada akhir tahun ini melibatkan peserta dari luar negara,” katanya pada sidang media di Kem Telaga Batin, hari ini.

Beliau berkata, program ini akan dijadikan latihan kepada urusetia ke arah melakukan persiapan awal bagi menjadi tuan rumah jambori peringkat antarabangsa melibatkan 10,000 pengakap dari seluruh dunia.

“Pihak urusetia akan memperbaiki segala kelemahan yang berlaku sepanjang Pra Jambori ini dengan harapan Terengganu bakal menjadi antara tuan rumah yang terbaik,’ ujar beliau.

Beliau berkata, bagi jambori ini juga peserta akan dibawa melawat beberapa tempat menarik dan bersejarah di Terengganu melalui Program Jejak Warisan di mana antara lokasinya ialah Muzium Negeri dan Taman Tamadun Islam.