Halaman

25 May 2011

Transformasi perkhidmatan awam

Oleh: Esah Abdullah


Kita seharusnya mempunyai sikap mahu melakukan yang terbaik dalam melaksanakan kerja dan tanggungjawab yang diamanahkan dan kepuasan bekerja apabila usaha kita telah membawa kepada pencapaian.- YAB Dato’ Seri Haji Ahmad Said

Kecemerlangan diri dan organisasi mampu mempercepatkan lagi pembangunan negara mahupun negeri, terutamanya dengan usaha kerajaan sekarang untuk mentransformasikan perkhidmatan awam.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, proses transformasi perlu dilalui demi menyahut tuntutan global dan inisiatif perlu bermula dari sekarang jika tidak pasti akan ketinggalan.

”Kerajaan memperkenalkan pelbagai konsep seperti Penarafan Bintang (Star Rating) ke atas agensi-agensi kerajaan, 5S bagi meningkatkan kualiti persekitaran kerja, MS ISO 9001 bagi mendokumentasikan urusan kerja ke arah lebih sistematik,” katanya di majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2011, di Wisma Darul Iman.

Katanya, kerajaan akan terus berusaha mempertingkatkan mutu perkhidmatan awam selaras dengan gagasan Merakyatkan Pentadbiran Dan Pembangunan Terengganu serta 1Malaysia: Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan di peringkat nasional yang telah diperkenalkan.

“Kita seharusnya mempunyai sikap mahu melakukan yang terbaik dalam melaksanakan kerja dan tanggungjawab yang diamanahkan dan kepuasan bekerja apabila usaha kita telah membawa kepada pencapaian,” katanya.

Selain itu katanya, sikap jati diri yang tinggi serta sentiasa cintakan tanahair menjadi penghubung antara rakyat dan kerajaan yang berperanan besar bagi memastikan kejayaan dan keharmonian sesebuah negara.

Tambahnya, bukan mudah untuk melaksanakan sesuatu perancangan tanpa sokongan padu daripada semua penjawat awam di negeri ini justeru kerajaan dan rakyat saling memerlukan.

“Kerajaan secara asas adalah mekanisma kolektif rakyat bagi melaksanakan aspirasi yang tidak dapat dilakukan dengan berkesan secara bersendirian seperti memelihara keselamatan, memastikan kebajikan dan mencipta kemakmuran,” katanya.