Halaman

24 May 2011

Pejawat awam diminta berani membawa perubahan

Oleh: Esah Abdullah


Penerima Anugerah Perhidmatan Cemerlang peringkat negeri bersama Menteri Besar dan SUK Terengganu. - Foto: Harish Fadzillah.

Pegawai dan kakitangan perkhidmatan awam di negeri ini diingat supaya berani dalam membawa perubahan dan untuk melakukannya mereka tidak boleh lagi menjalankan tugas dalam keadaan zon selesa.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, keberanian ini terletak kepada kekuatan minda dan semangat untuk mencuba serta bersedia menghadapi risiko dan kepayahan.

“Penghalang kepada keberanian adalah sikap acuh tak acuh,” katanya di majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Peringkat Negeri dan Pelancaran Buku Pelan Strategik Agenda Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan di Wisma Darul Iman hari ini.

Hadir sama, Setiausaha Kerajaan Terengganu, Dato’ Haji Mazlan Ngah; Pengarah Pejabat Tanah dan Galian (PTG), Haji Tuan Mamat Tuan Ngah dan Ahli-ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri.


Kerangka kerja yang komprehensif serta perkongsian maklumat secara ideal amat perlu dikalangan warga perkhidmatan awam negeri.- YB Dato' Seri Haji Ahmad bin Said.

Katanya, satu kerangka kerja yang komprehensif serta perkongsian maklumat secara ideal amat perlu dikalangan warga perkhidmatan awam negeri supaya segala tindakan segera berhubung tanggungjawab dapat di ambil dengan cepat dan pantas.

Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, kerja berpasukan adalah jauh lebih baik daripada persaingan sesama sendiri dan mesti bergerak ke arah mencapai tahap kecemerlangan yang lebih tinggi.

“Saya sentiasa mengharapkan penjawat awam selaku agen pelaksana dapat memberikan khidmat yang terbaik bagi menjayakan segala dasar dan perancangan kerajaan,” katanya.


Kerja berpasukan adalah jauh lebih baik daripada persaingan sesama sendiri dan mesti bergerak ke arah mencapai tahap kecemerlangan yang lebih tinggi. - YB Dato' Seri Haji Ahmad bin Said.

Menurutnya, tradisi Kerajaan yang memerintah tetap tidak berubah untuk membela rakyat dan banyak menyediakan peluang serta kemudahan dari segi pendidikan, sosio ekonomi, kesihatan, perumahan, bantuan kemiskinan, bencana, insentif sukan dan pelbagai lagi.

“Sebagai Kerajaan yang bertanggungjawab kita akan terus mencari jalan serta memikirkan apakah lagi usaha-usaha yang boleh dilaksanakan agar semua golongan rakyat merasai nikmat serta mendapat pembelaan yang sewajarnya,” katanya.