Halaman

24 May 2011

Laksana dasar kerajaan dengan cekap dan amanah

Oleh: Esah Abdullah

Penjawat awam merupakan tunjang kepada kerajaan bagi melaksanakan semua dasar dan program yang telah diputuskan.

Setiausaha Kerajaan Terengganu, Dato’ Haji Mazlan Ngah berkata, wujudnya kakitangan yang cekap, amanah dan bertanggungjawab memberi kelebihan kepada kerajaan dalam menentukan hala tuju pembangunan negeri demi kesejahteraan rakyat.

“Untuk mencapai kemajuan serta kecemerlangan bukan satu proses mudah sebaliknya perlu dirancang dengan teliti, diurus dan dikawal dengan penuh tertib dan disiplin,” katanya di majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) peringkat negeri dan pelancaran buku Agenda Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan Terengganu di Wisma Darul Iman hari ini.

Majlis berkenaan telah di rasmikan Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said. Hadir sama Pengarah Pejabat Tanah dan Galian (PTG), Haji Tuan Mamat Tuan Ngah dan Ahli-Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri.

“Saya berharap semua penjawat awam menghargai kepercayaan yang diberikan dengan menggalas tanggungjawab penuh integriti serta menyokong pentadbiran negeri membawa tranformasi dalam perkhidmatan awam,” katanya.

Katanya, penjawat awam di negeri ini perlu berusaha untuk berada di hadapan dalam setiap tindakan serta mahir menilai keputusan kerajaan dan kehendak rakyat secara keseluruhannya.

“Setiap peringkat perkhidmatan awam perlu melaksanakan tugas dengan pantas, tepat dan berkesan dalam konteks menjayakan dasar dan agenda kerajaan khususnya dalam Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan,” katanya.

Datuk Bandar, Majlis Bandar Raya Kuala Terengganu (MBKT) Dato’ Haji Adzlan Mohd Dagang dan Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan) Dato’ Haji Wan Ahamad Wan Muda adalah diantara 30 penjawat awam yang menerima APC tahun ini.

Seperti tahun lalu, seramai 30 orang penjawat awam pelbagai jabatan dan agensi terpilih menerima APC dan masing-masing menerima hadiah berupa wang tunai RM7,500 seorang beserta pakej menunaikan ibadat haji atau umrah (bagi yang telah menunaikan haji).

Dato’ Haji Mazlan seterusnya meminta penerima APC mengekalkan kecemerlangan dan menjadi penanda aras kepada penjawat awam lain disamping mewujudkan persaingan yang sihat untuk terus meningkatkan prestasi kerja masing-masing.