Halaman

27 May 2011

Pertimbang gaji baru untuk guru MRSM

Oleh: Aida Abd Rahman

Kerajaan digesa supaya mempertimbangkan kenaikan pangkat dan skim gaji baru bagi guru di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) seluruh negara.

Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara), Dato’ Seri Haji Idris Jusoh, berkata pertimbangan itu bagi memastikan gaji guru Mara selaras dengan pengumuman Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini mengenai kenaikan pangkat mengikut kaedah baru kepada golongan guru.
“Perkara itu antara beberapa isu yang perlu diambil perhatian oleh kerajaan.Sehubungan itu Mara akan mengadakan perbincangan dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dalam tempoh terdekat bagi menyelesaikannya.

"Guru MRSM juga mempunyai taraf yang sama dengan guru di kementerian dan tidak ada sebab guru-guru Mara tidak mendapat taraf kenaikan gaji yang sama," katanya selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Badan Pemuafakatan Pendidikan MARA (Muafakat) ke-7 di Maktab Rendah Sains Mara Kuala Terengganu, semalam.

Dato’ Seri Haji Idris berkata, guru di MRSM juga memberi sumbangan yang besar terhadap perkembangan pendidikan negara sellain mendidik anak bangsa sehingga mampu melahirkan ramai tengaa professional dan mereka wajar menikmati faedah sama atas jasa yang diberikan.

"Kita akan memperjuangkan nasib guru di MRSM kerana mereka juga melakukan kerja yang sama dan kita tidak mahu guru MRSM dianaktirikan," katanya

Pada masa ini, lebih 3,000 orang guru sedang berkhidmat di 45 buah MRSM di seluruh negara.