Halaman

23 May 2011

Gerakan daftar pemilih perlu diperhebat

Oleh: Kamarudin Mat Akib


Semua pihak perlu bekerja gigih menjalankan gerakan mendaftar pemilih secara besar-besaran.

Kenyataan bahawa kira-kira 120,000 ahli Pergerakan Pemuda Umno belum mendaftar sebagai pemilih, amat mengejutkan.

Keadaan ini tentu sekali amat merugikan parti kerana tidak ada guna jika Umno mempunyai ahli yang ramai, tetapi mereka tidak boleh mengundi apabila tiba musim pilihan raya.

Masalah ini tidak sepatutnya dibiarkan berterusan, sebaliknya usaha gigih amat dituntut bagi memastikan setiap ahli Pemuda Umno yang genap berusia 21 tahun mendaftar sebagai pemilih.

Akhbar Berita Harian hari ini melaporkan 120,000 atau 18 peratus daripada ahli pergerakan itu di seluruh negara belum mendaftar sebagai pemilih, sekaligus menyebabkan kerugian besar kepada parti menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, yang menyifatkan golongan itu sebagai melakukan ‘dosa politik’, memberi tempoh dua bulan kepada Pemuda Umno negeri bagi mendaftarkan mereka sebagai pemilih.

Masalah ini tidak boleh dipandang remeh kerana ia boleh menjadi ‘penyebab utama’ kekalahan Barisan Nasional (BN) jika tidak ditangani secara bijaksana.

Di Terengganu, misalnya kebanyakan kawasan yang BN kalah kepada Pas pada pilihan raya umum lalu hanya dengan majoriti tipis saja, di mana ada tempat tidak sampai 100 undi pun.

Bayangkan jika semua ahli Pemuda, Wanita atau Puteri yang layak mengundi berdaftar sebagai pemilih, sudah tentu mereka dapat memberi undi yang lebih kepada calon BN dan seterusnya memenangkan mereka.

Dalam hal ini, amaran Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin ketika merasmikan mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Kemaman Sabtu lalu, amat wajar diberi perhatian oleh semua pihak.

Dalam ucapan itu, beliau yang juga Timbalan Perdana Menteri berkata, PRU 13 akan menjadi pilihan raya paling sengit dalam sejarah politik tanah air kerana pihak pembangkang akan bermatian-matian untuk menentang Kerajaan BN.

Sehubungan itu, beliau meminta semua pihak memperkemaskan jentera parti untuk menghadapi tentangan pembangkang seterusnya memastikan BN terus memerintah negara bagi memartabatkan agama, bangsa dan negara.

Semua pihak perlu bekerja gigih menjalankan gerakan mendaftar pemilih secara besar-besaran bagi menyahut cabaran Timbalan Presiden Umno.