Halaman

21 February 2013

Peniaga Pasar Payang lega

Oleh: Suriati Ali

 Keputusan Menteri Besar membenarkan peniaga Pasar Payang di ruang pasar basah tidak akan dipindahkan ke Pasar Cabang Tiga sebagaimana cadangan asal nyata melegakan golongan itu.

 Bagaimanapun kelonggaran yang diberi itu bersyarat di mana peniaga pasar basah dikehendaki berdisiplin dan mematuhi peraturan ditetapkan.

 Langkah itu cukup penting bagi memastikan premis jualan mereka kemas dan bersih sejajar dengan konsep perniagaan moden seperti di pasar raya terkemuka lain.

 Keputusan itu dicapai hasil daripada pertemuan ahli jawatankuasa Persatuan Penjaga dan Peniaga Melayu cawangan Kuala Terengganu dengan Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said di Kediaman Seri Iman, Kuala Terengganu, semalam.

Peniaga di Pasar Payang tidak akan dipindahkan ke tapak lain ekoran cadangan kerajaan negeri untuk membina kompleks bersepadu yang menempatkan pasar baru, selain hotel dan pangsapuri.

 Sebelum ini, kebanyakan mereka berasa resah dan mengakui tidak tidur lena selepas menerima berita berkaitan itu, ditambah pula dengan hasutan pihak tidak bertanggungjawab. Peniaga ikan di pasar itu, Mustafa Kamal, berkata pihaknya seboleh-bolehnya tidak mahu berpindah kerana sudah serasi dengan keadaan dan suasana Pasar Payang. “Ada di antara kami, lebih 30 tahun bersama-sama mencari rezeki dilokasi itu. Jika kami berpindah ke Pasar Chabang Tiga mungkin hubungan kami menjadi kurang akrab kerana terpaksa berpisah. “Apatah lagi terpaksa bersaing dengan peniaga barangan sama, selain pilihan pelanggan terhadap barangan keperluan juga terhad kerana peniaga pelbagai barangan terpaksa diasingkan,” katanya. Dato’ Seri Haji Ahmad berkata, keadaan Pasar Payang yang ada sekarang sudah tidak sesuai kerana sempit, kotor dan mencemarkan imej Bandar Kuala Terengganu sebagai Bandaraya Warisan Pesisir Air. Sehubungan itu, kerajaan negeri memutuskan untuk membina semula Pasar Payang dengan pelbagai kemudahan moden dan struktur baru supaya lebih selamat dan mampu menarik lebih ramai pelancong membeli-belah di situ. Mengulas mengenai persetujuan itu, Menteri Besar berharap ia tidak lagi menjadi isu dan meminta semua peniaga di Pasar Payang tidak melayan sebarang hasutan daripada pihak lain, khususnya pembangkang yang cuba mempolitikkan isu berkenaan. “Bagi pihak kerajaan kita akan melakukan yang terbaik bagi menjaga kebajikan dan keselesaan peniaga, tetapi pada masa yang sama peniaga pula perlu menjaga tempat perniagaan supaya sentiasa bersih. “Mereka tidak boleh sepanjang masa mengharapkan pihak Majlis Bandaraya Kuala Terengganu memantau keadaan ini kerana persekitaran yang bersih amat penting bagi menarik pelanggan, khususnya pelancong dari luar Terengganu,” katanya.