Halaman

22 February 2013

Tambahnilai di bidang pendidikan bukti Kerajaan Negeri prihatin

Oleh: Mastura Jamaluddin 

Kerajaan Negeri Terengganu sentiasa menambahnilai dalam bidang pendidikan untuk melahirkan anak-anak Terengganu yang cemerlang dalam peperiksaan demi masa depan yang terbilang.

Yayasan Terengganu adalah salah satu badan yang dipertanggungjawabkan untuk merealisasikan hasrat kerajaan negeri untuk memartabatkan bidang pendidikan di negeri ini.

Pelbagai kaedah dilaksanakan untuk meningkatkan mutu pendidikan seperti menaiktarafkan sekolah biasa kepada sekolah premier,menampung sekolah berasrama penuh,mewujudkan sekolah imtiaz dan menghantar mereka yang berjaya ke luar negara untuk menyambung pelajaran.

Menurut Encik Che Mazlan Che Wil selaku Penolong Ketua Pengarah Bahagian Khidmat Pengurusan Yayasan Terengganu, pelbagai bantuan disalurkan melalui Yayasan Terengganu untuk membantu rakyat tempatan mencapai kecemerlangan dalam bidang pendidikan.

“Yayasan Terengganu telah menghantar pelajar-pelajar ke luar negara seperti Rusia,Jordan dan sebagainya untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang yang di pilih dengan kos yang tinggi dan di biayai sepenuhnya melalui pinjaman.Untuk yang berminat menjadi juruterbang juga boleh memohon kepada Yayasan Terengganu dan yang berjaya akan di hantar ke negara China.”

 “Oleh sebab itu,sebagai langkah permulaan untuk menggalakkan mereka yang berjaya untuk meneruskan perjuangan demi masa depan,pihak kami memberi penganugerahan hadiah kecemerlangan pelajar kepada mereka yang berjaya dalam peperiksaan setiap tahun.

Ini adalah kali ke 34 majlis ini di adakan oleh Yayasan Terengganu bagi meraikan mereka yang berjaya dalam upsr dan pmr 2012.” kata beliau semasa berucap di Majlis Penganugerahan Hadiah Kecemerlangan Pelajar peringkat Dun Kuala Berang.

Majlis tersebut dirasmikan YB Tuan Haji Mohd Zawawi Ismail, Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Kuala Berang.Turut hadir wakil Pegawai Pelajaran Daerah Hulu Terengganu,ibu bapa serta pelajar yang telah berjaya dalam upsr dan pmr 2012 dalam dun Kuala Berang.