Halaman

17 February 2013

Ukom dianggap agen masyarakat

Oleh: Suriati Ali 

“Unit Komunikasi Negeri (Ukom) boleh dianggap sebagai `agen’ dalam menyampaikan ilmu, terutama berkaitan pembangunan di Terengganu kepada masyarakat luar.

“Pada masa sama, Ukom melalui akhbar Teganukita sewajarnya meneruskan atau perbanyakkan berita yang boleh menangkis pelbagai isu negatif yang sering dibangkitkan pihak tidak bertanggungjawab,” kata Imam Besar /Penolong Pengurus Masjid Kristal, Ustaz Mohd Zaki Mat Yakim.

 Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ceramah pada Kursus Peningkatan Prestasi dan Transformasi Budaya Kerja di Sutra Beach Resort, Merang, Setiu, semalam.

Menurutnya, kakitangan unit itu juga diminta sentiasa menjalinkan kerjasama antara pelbagai pihak supaya tugas yang diarahkan majikan menjadi mudah dan tidak terabai.



“Selain itu, perlu ada sikap tolenrasi, bermaufakat dan rendah diri antara rakan sekerja.

“Elakkan sikap `berpuak-puak’ walaupun seseorang itu sudah lama bertugas atau mempunyai pangkat yang lebih tinggi.

“Jika apa yang diperkatakan ini wujudkan dalam satu organisasi, ia dianggap tidak cemerlang dan setiap tugas itu menjadi tidak sempurna `dek’ sikap yang diamalkan itu,” katanya.

Katanya, setiap tugas perlu dilaksanakan sebaik mungkin, walaupun tugas itu dianggap kecil seperti menjawab panggilan talefon.

“Setiap sikap yang diamal dan ditonjolkan melambangkan imej Ukom. Oleh itu, kita perlu sentiasa bermuhasabah diri dan apa yang penting jangan tinggal perkara wajib, termasuk solat lima waktu,” katanya .