Halaman

01 December 2013

25 negara sertai Terengganu Rainforest Challenge

Oleh: Suriati Ali 

Seramai 500 peserta pacuan empat roda dari 30 buah negara menyahut cabaran Terengganu Rainforest Challenge 2013 selama 10 hari bermula, semalam (30 November).



Acara pelepasan peserta yang disempurnakan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Komunikasi dan Multimedia Negeri, Dato' Mohd Jidin Shafie di Pulau Warisan, Kuala Terengganu.

 Peserta akan melalui beberapa kawasan berliku, termasuk di Gong Chempedak, Hutan Rezab Merchang, Marang; Hutan Rezab Besul, laluan terakhir Hutan Rezab Sungai Nibong, Hulu Kemaman;
.


Sebanyak 25 negara menyertai sukan lasak itu, termasuk Singapura, Brunei, Indonesia, Thailand, Fliphina, Poland, United Kingdom, Vietnam, China, Australia dan Colombia. Program kali kelima anjuran kerajaan negeri ini turut disertai 50 wakil media dari 13 buah negara.

Dato' Mohd Jidin, berkata acara itu merupakan pengembaraan yang terpanjang dan paling sukar di dunia kerana diadakan pada musim tengkujuh dan peserta akan menempuhi cuaca yang tidak menentu serta hujan dan ia menjadikan pengembaraan ini pasti lebih sulit dan mencabar,.



. “Rainforest Challenge sebelum ini turut dianjur beberapa negeri dan Terengganu pernah menganjurkannya pada 2005, 2007, 2008 dan 2011. ‘Program itu dapat membantu kerajaan negeri memperkenalkan destinasi pelancongan Terengganu ke luar negara melalui liputan media luar,” katanya.