Halaman

04 December 2013

Rezeki jual ubi

REZEKI...seorang warga emas, Abdul Aziz Mat, 70, bersama pelbagai jenis ubi yang dijual di gerai di hadapan rumahnya di Kampung Kepala Gajah, Renek, Besut.

Abdul Aziz yang sudah tujuh tahun menjual ubi-ubi itu menanamnya sendiri di belakang rumahnya. Antara jenis ubi yang dijualnya ialah ubi badak putih, Badak Merah, ubi itik, ubi tok rok dan ubi keling.

"Saya jual ubi-ubi ini secara sambilan sahaja, daripada duduk sahaja di dalam rumah. Lagipun saya sudah tidak boleh lagi melakukan kerja-kerja berat kerana sudah berusia.Ubi-ubi ini saya tanam sendiri di belakang rumah.

"Sebelum ini saya lakukan pelbagai kerja kampung untuk membesarkan anak-anak, Alhamdulillah semua anak-anak sudah bekerja" katanya yang juga menternak kambing kampung berhampiran rumahnya.

Menurutnya, dalam sehari dia mampu memperolehi pendapatan sekitar RM30 sahari dan pendapatanya akan bertambah sekiranya ada yang membeli secara borong.

"Pada musim hujan ini, pak cik boleh menjual banyak sikit kerana ramai yang datang membeli. Ubi-ubi biasanya digunakan untuk makan begitu sahaja selepas direbus ataupun digunakan untuk mengulai dan menyayur.

"Jika ada yang mahu membuat kenduri, mereka akan membeli dengan jumlah yang banyak," katanya yang mengambil masa lima bulan menanam ubi sebelum dapat dijual.- Oleh: Aminudin Ismail.