Halaman

06 December 2013

TISB anjur seminar Internel Audit Colloqium 2013

Oleh: Suriati Ali 

 Terengganu Incorporated Sdn Bhd (TISB), sebuah syarikat pelaburan milik penuh Kerajaan Negeri Terengganu, menganjurkan seminar “Internel Audit Colloqium 2013” dengan tema “The Evolving Role of Internal Auditors in Risk Management” Bangunan TISB, Kawasan Perindustrian Chendering, Kuala Terengganu, semalam.

 Seminar berkenaan dihadiri 50 peserta yang terdiri daripada Jururaudit Dalaman merangkumi syarikat di bawah kumpulan TISB dan pelbagai agensi Kerajaan Terengganu.

 Seminar ini merupakan yang kali kedua dianjurkan oleh Jabatan Audit Dalaman Kumpulan TISB dengan objektif utama untuk meningkatkan peranan Juruaudit Dalaman seiring dengan perubahan semasa dalam melaksanakan perkhidmatan pengauditan dan perundingan secara profesional dan berkualiti.

Selain itu, seminar ini juga merupakan platform untuk perkongsian idea dan maklumat bagi meningkatkan hubungan kerjasama di antara syarikat induk, anak-anak syarikat di bawah kumpulan dan juga jabatan serta agensi kerajaan berkaitan.

 Seminar ini diadakan dalam bentuk kolokium dengan menampilkan panel yang berpengalaman, termasuk Pengarah Urusan, Centegy Consulting Group yang juga penceramah profesional, En.Steven Yee; Penceramah Institut Intergriti Malaysia (IIM) Encik Wong Chai Looi.

 Buat masa ini, Jawatankuasa Audit Kumpulan, Lembaga Pengarah TISB dipengerusikan Pegawai Kewangan Negeri, Dato Abdul Razak Ismail, dianggotai Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah dan Dato’ Wan Jaafar Wan Mahmud.

Jawatankuasa itu mencadangkan agar seminar ini dapat diadakan setiap tahun sebagai platform untuk peserta berkongi pengalaman dan amalan terbaik serta membincangkan masalah dan cabaran yang dihadapi oleh mereka sebagai juruaudit dalaman.

Seminar ini juga telah mendapat sokongan penuh Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said Selaku Pengerusi Lembaga Pengarah TISB sebagai salah satu usaha bagi mempertingkatkan tadbir urus syarikat melalui peranan Juruaudit Dalaman yang mempunyai integriti dan profesionalisma yang tinggi ke arah kemakmuran masa depan Terengganu.