Halaman

03 December 2013

452 mangsa banjir di Kemaman dipindahkan

Oleh: Aida Abd Rahman

Sehingga pagi ini, seramai 121 keluarga melibatkan 452 mangsa ditempatkan di pusat pemindahan di seluruh Kemaman

Menurut Portal Kenyataan Banjir Negeri Terengganu yang disediakan Majlis Keselamatan Negara Negeri Terengganu, daripada jumlah itu, pusat pemindahan yang menempatkan mangsa paling ramai ialah di Sekolah Kebangsaan (SK) Kemasik (152 orang).

"Lain-lain mangsa dipindahkan termasuk di SK Telok Kalong (121); Rumah Tamu Padang Kubu (24); Masjid Lama Padang Kubu (13); Dewan Orang Ramai Gong Cengal (22); Masjid Kampung Batu 16 (20); Dewan Orang Ramai Batu 14 (seorang); Surau Haji Osman (7); Dewan Orang Ramai Teladas (40); SK Seberang Tayor (16); Masjid Batu 14 (4); GPW Seberang Tayor (16) dan Balairaya Padang Kemunting (16).

Selain itu, Dungun dan Kemaman kini di peringkat jingga, sementara daerah lain di seluruh Terengganu peringkat kuning yang dijangka berlarutan sehingga tengah malam ini.

Sementara itu juga, keadaan cuaca di seluruh Kuala Terengganu, Setiu, Marang dan Hulu Terengganu hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana sejak semalam juga dijangka berterusan hingga malam ini.

“Manakala peringkat jingga di Dungun dan Kemaman juga hujan yang sekejap-sekejap kadangkala sederhana turut mengakibatkan risiko lebih banyak kes banjir di kawasan rendah,”katanya.

Selain itu, beberapa jalan di sekitar kemaman turut ditutup kepada kenderaan ringan berikutan dinaiki air antara dari 0.1meter hingga 0.6 meter yang boleh mendatangkan bahaya kepada kenderaan ringan terutama penunggang motosikal dan kereta.

Jalan-jalan berkenaan, Felda Neram, Meraga Beris, Jalan Mak Lagam, Sungai Pinang dan Jalan Air Putih, Kemaman. Manakala Jalan Jerangau Jabor, air semakin surut sehingga jam 9.30 malam tadi. Di Hulu Terengganu pula, hanya jalan Lubuk Periuk yang terjejas sehingga kini.