Halaman

07 December 2013

Rezeki Musim Banjir.


SEGAR...Fatimah Abdullah dari Felda Belara, Kuala Terengganu, sedang melihat ikan darat yang dijualnya di tepi jalan di Jalan Kuala Terengganu- Kota Baharu berhampiran felda itu, kelmarin.

Fatimah yang menjual ikan hasil tangkapan suaminya itu memperolehi pendapatan sekitar RM30 hingga RM50 sehari dengan menjual pelbagai jenis ikan antaranya ialah keli, puyu, haruan, lampang jawa, terbo dan ikan baung.

"Ikan-ikan ini dijala oleh suami di beberapa tempat di kawasan banjir ini. Ia sebagai pendapatan sampingan kerana sepanjang musim hujan ini, kami tidak dapat menoreh.

"Biasanya ikan-ikan ini begitu laris pada musim hujan ini kerana sukar untuk mendapatkan ikan laut yang agak mahal. mak cik jual kepada pengguna jalan ini dan ia cepat habis," katanya.

Azmi..sampingan.
Seorang lagi pencari ikan darat, Azmi Mohd, 53, berkata, beliau memperolehi pendapatan sekitar RM30 sekali membawa naik ikan-ikan itu iaitu sekitar 10 hingga 15 ekor.

"Biasanya saya memeriksa pukat yang ditahan itu dua kali sehari iaitu pagi dan petang. Pendapatanya boleh dijadikan sebagai pendapatan sampingan selepas tidak dapat menoreh pada musim hujan ini.

“Setiap kali tiba musim hujan, saya akan turun ke kawasan ini bagi menjala ikan darat dan hasilnya terus dijual di tepi jalan. Musim ini, ikan laut susah didapati dan ikan darat menjadi pilihan untuk dijadikan lauk, tambahan pula ia mudah diperolehi,” katanya juga dari Felda Belara itu- Oleh: Aminudin Ismail.