Halaman

02 December 2013

Terengganu Monsoon Ride 2013 promosi tempat menarik

Oleh: Noraini Jusoh

Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia Negeri Terengganu telah mengadakan program mengayuh basikal iaitu Terengganu Monsoon Ride 2013 yang melibatkan laluan hampir kesemua daerah negeri ini.

Pengarahnya, Mohd Sabri Zakaria berkata, program anjuran kali kedua itu bertujuan mempromosikan tempat pelancongan di sekitar Terengganu dan sebagai salah satu program sampingan sempena Piala Monsun yang berlangsung di Pulau Duyong, baru-baru ini.

"Peserta mengayuh sejauh 100 kilometer, mengambil masa lebih kurang lima jam melalui lima parlimen iaitu bermula dari Pulau Duyung, Parlimen Kuala Terengganu kemudian ke Hulu Terengganu, seterusnya ke Setiu dan berpatah balik melalui Parlimen Kuala Nerus sebelum sampai kembali ke Pulau Duyong.

 "Para peserta melibatkan ahli kelab-kelab basikal dari seluruh Malaysia dan kita juga turut mendapat beberapa penyertaan dari negara luar termasuk Thailand, Singapura serta Indonesia," katanya.

Menurutnya, melalui program kayuhan basikal secara santai itu ia dapat memperkenalkan Terengganu sebagai destinasi pelancongan yang dapat dikunjungi setiap masa walaupun ketika ini Terengganu berhadapan dengan Monsun Timur Laut.

 "Kita mahu ubah pemikiran masyarakat yang anggap Terengganu tidak dapat dilawati ketika musim monsun dan kita buktikan bahawa pemikiran itu salah kerana walaupun sedang berhadapan dengan monsun, kita masih dapat berbasikal tanpa halangan," katanya.

Mohd Sabri berkata, selain program tersebut, turut diadakan sempena Piala Monsun juga adalah program Visit My Kampung (VMK) yang merupakan program di bawah Strategi Lautan Biru Kebangsan (NBOS) di Kampung Pulau Duyung.

"Program ini diadakan di Kampung Pulau Duyung kerana kampung itu telah dikenalpasti antara kampung yang berkonsepkan warisan melayu tradisional dan mampu menarik pelancong.

"Pelbagai program menarik seperti program mencipta Mercu Tanda Tahun Melawat Malaysia 2014 di pintu masuk kempung tersebut, pertandingan memasak bubur asyura, pertandingan permainan tradisional seperti 'dam aji' dan pertandingan gubahan diadakan," katanya.

 Menurutnya, melalui program VMK di kampung ini, pelancong yang menyertai Piala Monsun juga berpeluang melihat aktiviti masyarakat kampung dan program ini juga merupakan langkah awal untuk mempromosikan Tahun Melawat Malaysia 2014.