Halaman

06 December 2013

TPM turun padang tinjau kawasan dan mangsa banjir di Kemaman

Timbalan Perdana Mneteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bersama Dato' Seri Haji Ahmad Said, Dato' Seri Ahmad Shabery Cheek dan rombongan bertanya khabar mangsa banjir yang ditempatkan di Pusat Permindahan Banjir di Sekolah Menengah Kebangsaan Banggo, Paya Berenjut, Kemaman.
Oleh Suriati Ali
Gambar oleh Zulkipli Putra

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin meninjau kawasan dan penempatan mangsa banjir di sekitar Bandar Chukai, Kemaman, Terengganu, pagi ini. (6 Disember 2013).

Beliau dan rombongan menaiki lori Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ke pusat pemindahan banjir sejauh kira-kira 5 kilometer dari persimpangan Mak Lagam untuk berjumpa dan bertanya khabar mangsa banjir yang ditempatkan di situ selepas menyampaikan bantuan banjir di Sekolah Menengah Kebangsaan Banggol, Paya Berenjut.



Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said, Menteri Komunikasi dan Multimedia Dato’ Seri Ahmad Shabery Cheek dan Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Terengganu, Zuhami Omar turut bersama Timbalan Perdana Menteri.

Dalam perkembangan sama, Timbalan Perdana Menteri berkata, bekalan makanan kering akan dibekalkan sebagai persediaan keperluan mangsa banjir kerana bimbang keperluan asas yang tidak mampu menampung mangsa banjir yang semkain meningkat.

"Saya telah putuskan dengan panglima tentera darat, stok bekalan makanan kering yang digunakan oleh tentera mungin boleh digunakan untuk mangsa banjir," katanya.

Tan Sri Muhyiddin turut mencadangkan satu pasukan perubatan ditempatkan di pusat pemindahan bagi memantau kesihatan mangsa banjir.

"Kita telah mencadangkan Jabatan Kesihatan negeri menggerakkan pasukan perubatan dari hospital yang tidak terlibat dengan bencana untuk turun padang. Satu pasukan perubatan perlu ada di setiap pusat pemindahan bagi memantau kesihatan mangsa banjir.