Halaman

05 December 2013

Air hampir cecah bumbung : mangsa banjir

Oleh: Aida Abd Rahman dan Noraini Jusoh

Seorang mangsa banjir dari Kampung Bukit Tok Bat, Kuala Berang, Wan Mohd Raimi Wan Ya, 27, menyifatkan banjir tahun ini lebih buruk berbanding sebelum ini apabila rumah yang didiaminya sejak tujuh tahun lalu ditenggelami air sehingga menghampiri bumbung.

"Kami sekeluarga hanya sempat mengalihkan sebahagian barangan rumah ke tempat tinggi berikutan air yang naik ke dalam rumah begitu mendadak.

"Tahun lepas, air naik tidaklah secepat ini tetapi kali ini sangat berbeza sehingga rumah saya boleh tenggelam hanya nampak bumbung," kata bapa kepada tiga anak ketika ditemui Teganukita di pusat pemindahan banjir Dewan Sivik Batu 24, Kuala Berang, hari ini.

Wan Mohd Raimi berkata, walaupun kemungkinan sebahagian barangan elektrik dan perabot di rumahnya tidak boleh digunakan lagi, dia dan isteri bersyukur kerana sempat menyelamatkan dokumen penting dan ketiga-tiga anak mereka sebelum bergegas ke pusat pemindahan itu.

Dia juga berpuas-hati dengan bantuan yang diberikan pihak berkuasa sepanjang dua hari berada di pusat pemindahan itu. Seramai 167 mangsa dari 52 keluarga berada di Dewan Sivik Batu 24, Kuala Berang itu, sehingga pagi ini.

Sementara itu, tinjauan Teganukita ke pusat pemindahan banjir SK Kampung Nibong mendapati 58 mangsa dari 28 keluarga yang kebanyakan tinggal di Kampung Nibong ditempatkan di pusat berkenaan.

Seorang mangsa, Engku Hasmah Kamarulzaman, 38, dari Kampung Nibong berkata, dia dan empat anaknya mengambil keputusan untuk berpindah buat sementara waktu ke sekolah terbabit kerana tidak mahu kejadian tidak diingini menimpa keluarganya.

“Saya dan anak-anak segera berpindah ke sini apabila air mula memasuki rumah kerana merasakan tidak selamat berikutan pada waktu itu suami tiada di rumah kerana bekerja di Kemaman,” ujarnya.


 Bagi dua warga emas, Semek Ahmad, 70, dan Mek Ismail, 80, turut mengambil keputusan untuk berpindah ke pusat pemindahan yang sama berikutan kawasan kediaman mereka tidak lagi selamat didiami sejak petang kelmarin.

 “Memandangkan usia kami yang sudah tua, lebih elok sekiranya kami berehat disini buat sementara sehingga keadaan banjir benar-benar pulih.

“Alhamdulillah, bantuan oleh pihak berkenaan juga sampai dan kami rasa bersyukur dengan keprihatinan semua pihak,” katanya.

 Sehingga pagi ini, seramai 1,758 mangsa ditempatkan di 31 pusat pemindahan di seluruh Hulu Terengganu.

Sebelum itu, semua mangsa terbabit dikunjungi Ahli Parlimen Hulu Terenggganu, Dato’ Jailani Johari yang turun padang meninjau keadaan di semua pusat pemindahan berkenaan.

Beliau turut menyampaikan bantuan makanan dan bertanya khabar dalam tinjauan bermula jam 10 pagi hingga 3 petang itu.