Halaman

03 December 2013

Setiu belum banjir sehingga awal petang ini.(selasa)

Hampir melimpah...Sungai Chalok jam 1 tengahari tadi.
Oleh: Aminudin Ismail. 

BANDAR PERMAISURI: Beberapa penduduk Kampung Chalok Terap, dekat sini yang sering dinaiki air apabila berlaku banjir sudah bersedia untuk berpindah sekiranya diarahkan berbuat demikian.

Pengerusi JKKK Kampung itu, Mohd Zulkifi Awang, berkata sebuah pusat perpindahan sudahpun disediakan sekiranya ada penduduk yang diarah berpindah.
.
"Tahun lepas sebanyak 11 keluarga berpindah di pusat perpindahan dan pada tahun ini jika ada yang perlu berpindah kita sudahpun bersedia untuk menguruskan mereka yang terbabit.

"Semua penduduk sudahpun membuat persediaan bagi menghadapi banjir kali ini kerana mereka sudah biasa kerana kampung ini sering berlaku banjir pada musim tengkujuh ini," katanya. 

Sementara itu, Tinjauan Teganukita di beberapa buah kampung termasuklah Kampung Besut, Hulu Seladang dan Kampung Chalok mendapati belum berlaku banjir melainkan Sungai Chalok mula meningkat dan melimpahi tebing di beberapa kawasan rendah, tengahari tadi. (selasa)

Bagaimanapun pada petang ini, menurut seorang penduduk, Harifan Daud, 60,  ketika hubungi berkata, air sungai itu mula bertahan berikutan taburan hujan semakin berkurangan dan belum berlaku banjir di kawasan terbabit.

"Hanya Kampung Bukit Terap sahaja yang ada sedikit air banjir manakala kampung-kampung lain yang terbabit dengan Sungai ini seperti Kampung Gong Terap dan Kampung Chalok Kedai belum dinaiki air, kalau petang dan malam (selasa) ini berlaku hujan lebat, mungkin air sungai akan melimpah," katanya.

Sementara itu, ketika menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Setiu, sebentar tadi (jam 2.30 ptg), belum ada mangsa banjir yang berpindah dan bilik gerakan banjir belum di buka.

Dalam pada itu, Adun Langkap, Dato' Sabri Mohd Nor, yang ketika ini berada di Kuala Lumpur kerana menyertai persidangan UMNO, meminta penduduk mematuhi arahan berpindah oleh pihak berkuasa supaya tidak berlaku kejadian tidak diingini pada musim banjir ini.

"Saya harap penduduk yang terbabit dengan banjir di kawasan Langkap ini lebih berwaspada dan membuat persiapan awal menghadapi banjir serta sentiasa mengikuti arahan pihak berkuasa sekiranya diarahkan berpindah dan saya akan bersama-sama penduduk sebaik selesai mesyuarat nanti," katanya.