Halaman

17 July 2011

Fama bantu peraih jual hasil tani

Oleh; Esah Abdullah

Program Motosikal Roda Tiga yang diperkenalkan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) memberi banyak manfaat kepada golongan peraih yang menjaja hasil pertanian sebagai sumber pendapatan harian.

Pengarah Fama Terengganu, Encik Hasan Jusoh berkata, program ini merupakan sebahagian daripada komponen projek Pembangunan Agrobazar Kedai Rakyat.

Katanya, antara keperluan wujudnya program ini adalah untuk mengatasi masalah lebihan hasil pertanian di kawasan luar bandar melalui peraih-peraih yang dilantik pihak Fama.

“Usahawan berperanan mengumpul hasil pertanian dan memasarkannya melalui rangkaian Agrobazar Kedai Rakyat, pasar tani atau jualan langsung kepada pengguna di pasar tani,” katanya.

Selain itu katanya, melalui bantuan ini juga dapat membantu mengatasi masalah kemiskinan sekali gus memberi peluang pekerjaan kepada golongan sasar.

Katanya, pihak Fama turut membuat pemantauan terhadap peserta yang menerima bantuan supaya mereka dapat memanfaat sepenuhnya penggunaan kenderaan ini bagi tujuan meningkatkan pendapatan keluarga.