Halaman

18 July 2011

Pasukan TSG dicabar raih kejayaan lebih besar dalam LTdL 2012

Oleh: Kamarudin Mat Akib



Pasukan Terengganu Pro-Asia Cycling Team (TSG) dicabar supaya meraih kejayaan lebih besar dalam perlumbaan Le Tour de Langkawi (LTdL) 2012, di mana Terengganu telah diberi penghormatan sebagai destinasi terakhir perlumbaan bertaraf antarabangsa itu.

Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, YB Haji Rozi Mamat, berkata pasukan itu yang ditubuhkan pada tahun lalu mula menjadi perhatian negeri-negeri lain kerana ia mampu mengukir nama dalam masa singkat.

“Jadi saya rasa amat sesuai jika pasukan TSG meraih kejayaan lebih besar dalam LTdL kali ini bagi mengharumkan lagi nama pasukan dan negeri Terengganu,” katanya ketika berucap pada majlis penyampaian hadiah kemenangan kepada pelumba TSG sempena kejohanan LTdL 2011, di sebuah restoran di Pasir Panjang, malam tadi.

Pada penyertaan sulung di kejohanan LTdL 2011 pasukan TSG meraih tempat kelima keseluruhan yang melibatkan pasukan antarabangsadan johan bagi pasukan negara ini.
Sebelum ini, perlumbaan berprestij yang disertai pelumba seluruh dunia itu ditamatkan di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Seri Ahmad Shabery Cheek, mengumumkan Terengganu dipilih sebagai tuan rumah destinasi terakhir bagi memberi penghormatan kepada negeri ini atas usaha dan pelaburannya dalam menghasilkan ramai pelumba negara melalui acara trek dan lebuh raya.

YB Haji Rozi berharap pasukan TSG akan berlatih dengan lebih gigih agar mereka mampu mencapai banyak kejayaan di masa depan, termasuk kejohanan LTdL.

“Pemain perlu meneruskan latihan secara konsisten sepanjang bulan puasa ini kerana ia bukan halangan untuk mereka berbuat demikian,” tambahnya.

Cabaran LTdL edisi ke-17 melibatkan perlumbaan sejauh 1,414.8km bermula dari Putrajaya pada 24 Februari hingga 4 Mac di Kuala Terengganu yang juga tuan rumah tiga peringkat bagi peringkat ke-8, 9 dan terakhir, 10.

Sebanyak 22 pasukan profesional termasuk tiga pasukan tempatan yang juga skuad kebangsaan termasuk TSG dan Le Tour Cycling Team bakal membawa cabaran negara dalam LTdL yang bertemakan `Ready For The World' musim depan itu.