Halaman

18 July 2011

MB rasmi Pasar Kedai Buloh.

Oleh: Esah Abdullah



Pembinaan Pasar Kedai Buloh yang berharga RM9.3 juta akhirnya berjaya disiapkan dan perasmian pembukaannya dijangka dilakukan Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said pada 28 Julai depan.



Perasmian pasar tersebut akan dilakukan serentak dengan dua lagi pasar yang baru siap iaitu Pasar Kepong dan Pasar Wakaf Tengah.

Pasar Kedai Buloh mula dibina pada 25 Jun 2007 di kawasan seluas 1.5 hektar bagi menggantikan pasar lama yang terletak di kiri kanan jalan utama di kawasan berhampiran menerima rungutan orang ramai kerana menganggu kelancaran kenderaan yang melalui kawasan berkenaan.

Pelaksanaan projek yang dijadualkan siap setahun kemudian itu (17 Januari 2008) tertunda sekian lama disebabkan beberapa masalah teknikal dan setelah menerima peruntukan tambahan, ia siap sepenuhnya tahun ini.



Pengarah Jabatan Pembangunan dan Penyelengaraan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT), Encik Zulkifli Hassan berkata, bajet asal kira-kira RM8 juta kemudian ditambah menjadikan RM9.3 juta untuk menyiapkkan pasar itu.

Katanya, pasar ini mempunyai 16 unit kedai makan, gerai kering, buah-buahan dan sayuran (128) dan gerai basah (44) serta kedai barangan kering (18).

“Seramai 80 peniaga di pasar lama secara automatik akan memiliki ruang niaga yang terdapat di pasar berkenaan manakala selebihnya akan dibuka kepada peniaga baru,” katanya kepada Teganukita.

Menurutnya, proses temuduga peniaga baru sudah pun selesai minggu lalu dan keputusan pemohon yang berjaya dijangka dikeluarkan dalam masa terdekat.

Selain itu katanya, pihak kontraktor juga akan membuat penyerahan projek kepada pihak MBKT dalam masa terdekat iaitu sebelum majlis perasmian berlangsung.

“Dengan siapnya pasar baru ini, memberi keselesaan kepada orang ramai yang berkunjung dan berbelanja di mana peniaga juga dapat berurusan dengan pelanggan dalam persekitaran yang bersih dan tersusun,” katanya.