Halaman

18 July 2011

Kerajaan tangani isu pindah penduduk - Dato’ Che Mat

Oleh: Aida Abd Rahman

Kira-kira 100 keluarga dari Pantai Pandak, Chendering yang terlibat dengan perpindahan ke kawasan perumahan Tok Adis, Kuala Ibai diminta supaya bersabar dan tidak mudah menerima dakyah pihak pembangkang yang sengaja mengambil kesempatan isu berkenaan untuk memburuk-burukkan kerajaan.

Pegawai Penyelaras Dewan Undangan Negeri Batu Buruk, Dato’ Che Mat Jusoh, berkata kerajaan negeri sudah melaksanakan pelbagai usaha dan pendekatan bagi memastikan projek pembinaan rumah flat berkenaan berjalan mengikut jadual.

Bagaimanapun, katanya, faktor tapak tanah dan masalah teknikal yang berkaitan menyebabkan projek itu tertangguh. Pun begitu,kini ia ini berjalan dan dijangka dapat disiapkan mengikut perancangan.

“Saya kesal dengan tindakan segelintir penduduk yang terlalu gemar menerima hasutan dan dakyah yang tidak betul daripada pihak lain terutama pembangkang menyebabkan pelbagai tuduhan yang tidak berasas dilemparkan kepada kerajaan.

“Kerajaan negeri tetap berpegang kepada janji dan segala yang dirancang untuk kemudahaan dan manfaat rakyat pastinya akan dilaksanakan,” katanya kepada Teganukita, semalam.

Beliau berkata, kira-kira 100 keluarga dari Pantai Pandak yang terlibat dengan proses perpindahan sejak tiga tahun lalu sudah diberi tempat tinggal secara percuma di Flat Desa Keluarga Yayasan Pembangunan Keluarga Chendering.

Malah, katanya, mereka yang tidak menetap di flat berkenaan dan menyewa di sekitar kawasan itu pula diberi subsidi tambahan oleh kerajaan negeri bagi mengurangkan beban mereka yang majoritinya bekerja nelayan dan bekerja kampung.

“Kita membantu dari pelbagai aspek dan tidak akan sesekali membebankan penduduk. Cuma, kita minta penduduk terlibat faham dan bersabar kerana satu masa nanti mereka akan berpeluang tinggal di penempatan yang lebih selesa,” katanya.