Halaman

17 July 2011

Gudang Bukit Kor pusat edar produk ke seluruh T’Shoppe

Oleh: Aida Abd Rahman

Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) Terengganu menjadikan pusat pengumpulan dan pengedaran produk di Bukit Kor, Marang sebagai gudang utama yang membekalkan barang ke seluruh rangkaian T’Shoppe.

Langkah itu bertujuan meluaskan pemasaran produk keluaran usahawan di negeri ini secara seragam dan lancar.



Pengurus Besar YPU, Haji Azmi Razik, berkata Cakna Sdn Bhd telah diamanah dan diberikan tanggungjawab bagi mengendalikan pusat pengumpulan dan pengedaran itu yang baru beroperasi sejak tiga hari lalu itu.
“Usaha itu perlu bagi mengukuhkan kedai serbaneka, T’Shoppe sebagai pusat jualan pelbagai produk tempatan sama ada jenamanya sudah dikenali di pasaran atau produk Industri Kecil dan Sederhana (IKS) yang dihasilkan oleh pengusaha kampung,” katanya ketika dihubungi Teganukita, hari ini .

Beliau berkata, menjelang 2020 YPU menyasarkan 70 peratus produk IKS akan dapat dipasarkan menerusi rangkaian T’ Shoppe dan usaha ke arah itu sedang giat dilaksanakan.

Sehingga kini, sebanyak 18 buah T’Shoppe melibatkan 14 di seluruh Terengganu dan empat lagi di luar Terengganu yang beroperasi sejak dua tahun lalu.

Antara rangkaian T’Shoppe di Terengganu termasuk di Kuala Berang, Dataran Shahbandar, Kelulut, Marang; Geliga, Kemaman; Paka, Dungun dan Gong Kemuntong, Besut. Manakala dua di Kedah dan satu masing-masing di Ampang dan Melaka.

Dalam pada itu, T’Shoppe perlu mensasarkan jualan RM2,500 hingga RM3,000 sehari bagi memastikan kedai serbaneka itu mampu meraih keuntungan sekaligus dapat menampung pusingan modal pembelian produk dan bayaran sewa premis setiap bulan.

Sehingga kini, dua T’Shoppe yang mampu meraih jualan membanggakan adalah di Kuala Berang dan Kemaman.

Selain itu, Haji Azmi berkata, kos sewa premis yang terlalu tinggi menyebabkan T’Shoppe Gong Kapas, Kuala Terengganu terpaksa dipindahkan ke bangunan kedai yang baru di Pengadang Baru, sejak awal bulan ini.

“Jika terus kekal di premis sedia ada, T'Shoppe itu pastinya gagal meraih keuntungan dan mencapai sasaran yang dikehendaki sebagaimana rangkaian kedai yang lain di seluruh negara,” katanya.