Halaman

23 July 2011

Terengganu bakal bangunkan Taman Perikanan Rekreasi Mega

Oleh: Aida Abd Rahman

Taman Perikanan Rekreasi Mega bakal dibangunkan Jabatan Perikanan Terengganu untuk kaki pancing, selain bertujuan sebagai tarikan baru pelancong ke negeri ini.

Pengarahnya, Encik Zakaria Ismail berkata projek itu akan dimulakan pada tahun depan dan membabitkan kos kira-kira RM2.5 juta.
Katanya, jabatannya sedang mengenal pasti kawasan yang sesuai di mana-mana perairan Kuala Terengganu bagi membangunkan projek taman rekreasi itu.

"Ini adalah di antara beberapa projek baru yang akan dilaksanakan oleh Jabatan Perikanan Terengganu dan taman rekreasi itu akan menggalakkan kaki pancing berkunjung ke negeri ini," katanya.

Bagi tujuan itu, Encik Zakaria berkata, pihaknya akan meletakkan tukun tiruan bio-aktif, tukun tiruan inovasi penstabilan fosil dan tukun payao di taman rekreasi itu untuk pembiakan hidupan marin.

Katanya, jabatan itu akan bekerjasama dengan pelbagai agensi penguatkuasa seperti Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM) bagi memastikan kawasan taman rekreasi itu nanti tidak dicerobohi.

"Kaki pancing yang hendak memancing di kawasan Taman Perikanan Rekreasi Mega itu nanti perlu mendapatkan kebenaran pihak pengurusan taman itu kelak," katanya.

Dalam perkembangan lain, Encik Zakaria berkata jabatan telah meletakkan 1,008 unit tukun tiruan di perairan Terengganu dalam tempoh 2006 hingga 2010 untuk menambah sumber perikanan.