Halaman

19 July 2011

Rangka program sasar pengeluaran ikan dua tan metrik setahun

Oleh: Aida Abd Rahman

Kerajaan Terengganu memberi perhatian khusus terhadap pembangunan akuakultur bagi merealisasikan objektif sasaran pengeluaran ikan negara kepada dua juta tan metrik setahun.

Sasaran itu termasuklah mengekalkan sumbangan perikanan laut pantai sebanyak 900,000 tan metrik, akualkultur sebanyak 600,000 tan metrik dan laut dalam 500,000 tan metrik.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, YB Haji Asha'ari Idris,berkata kerajaan negeri melalui Jabatan Perikanan merangka beberapa program bagi memajukan sektor itu dan mencapai hasrat yang digariskan.

Antara program yang dirangka termasuk khidmat pengembangan teknologi akuakultur, pembangunan industri perikanan kepada nelayan dan galakan pemindahan teknologi.

"Langkah itu diambil bertujuan untuk menjadikan penternak dan usahawan akuakultur mendapat pendapatan minimum bersih RM3,000 sebulan.

"Selain itu, Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) membelanjakan sebanyak RM1.4 juta dalam bidang akuakultur sejak tahun 2006 hingga 2011 dan antara projek yang dijalankan termasuk pembenihan ikan marin dan penetasan dan asuhan ikan," katanya pada majlis perasmian Seminar Pementapan Akuakultur Pertubuhan Peladang 2011, di Setiu, semalam.

YB Haji Asha'ari berkata, seramai 1,592 orang terlibat dengan industri akuakultur yang melibatkan hampir 10,000 sangkar ikan dan udang di seluruh Terengganu.

Katanya, daripada jumlah itu, Besut dan Setiu merupakan daerah yang mempunyai paling ramai golongan penternak yang terlibat dengan industri itu.