Halaman

23 July 2011

Kebun durian sejuk beku jenama Terengganu

Oleh: Aida Abd Rahman



Kebun durian bagi tujuan sejuk beku dan eksport ke luar negara bakal diwujudkan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) di negeri ini.

Pengarah Fama negeri, Encik Hasan Jusoh, berkata bagi memastikan perancangan itu berhasil, pihaknya akan cuba mendapatkan kerjasama daripada pihak universiti di Terengganu untuk menjayakan projek berkenaan.
"Pihak Fama merancang untuk melaksanakan satu projek durian sejuk beku jenama Terengganu. Ini kerana durian sejuk beku belum diusahakan di negeri ini," katanya.

Dalam hal ini, Encik Hasan berkata Fama akan cuba mencari kawasan yang sesuai bagi tujuan penanaman itu dan kemungkinan di Hulu Terengganu.

Katanya, terdapat beberapa jenis durian yang didapati sesuai ditanam bagi disejuk beku dan dieksport seperti durian D24 dan 'musang king'.

Beliau berkata, walaupun Terengganu banyak mengeluarkan buah durian tetapi buah tersebut tidak menepati pasaran luar negara.

Dalam perkembangan lain, Encik Hasan berkata masalah durian di beberapa buah negeri seperti Pulau Pinang, Perak dan Kedah yang tidak membuahkan hasil sebagaimana tahun sebelumnya untuk mengadakan kempen makan durian sempena Hari Peladang, Penternak dan Nelayan negeri Terengganu yang bermula esok tidak kesampaian.

“Walaupun begitu Fama akan menggantikan acara itu dengan pameran durian sejuk beku yang dieksport ke negara Cina dibawa dari Pahang, Pulau Pinang dan Perak,” katanya.