Halaman

18 July 2011

SPR Terengganu siap sedia hadapi pilihan raya

Oleh: Kamarudin Mat Akib dan Harun Hassan



Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) Negeri Terengganu sudah bersiap sedia bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13.



Pengarah SPR Negeri, Haji Mohd Noor Haji Daud berkata, pihaknya sudah melakukan persiapan awal bagi membolehkan proses pengundian di seluruh negeri ini dilakukan apabila Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) dibubarkan.

Beliau berkata, pihaknya kini sedang mengenal pasti pusat-pusat mengundi yang akan digunakan di seluruh negeri bagi menghadapi pilihan raya tersebut yang boleh diadakan pada bila-bila masa.

“SPR negeri bercadang untuk menyediakan 315 pusat mengundi di seluruh negeri Terengganu bagi membolehkan mereka yang layak menunaikan tanggungjawab mereka pada PRU13,” katanya dalam satu pertemuan dengan Teganukita di pejabatnya semalam.

Seramai 585,366 orang penduduk di negeri ini yang telah mendaftar sebagai pemilih, layak mengundi pada PRU13 akan datang.

Beliau berkata, pada PRU12 SPR Negeri menyediakan hampir 300 pusat mengundi bagi tujuan yang sama.

Haji Mohd Noor berkata, pihaknya mengadakan kunjungan hormat kepada Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah di Wisma Darul Iman, pada 9 Jun lalu bagi memaklumkan mengenai pelantikan Pegawai Pengurus Pilihan Raya dan petugas-petugas pilihan raya bagi menghadapi PRU13.

Semua Pegawai Daerah dilantik sebagai Pegawai Pengurus Pilihan Raya manakala pegawai kerajaan, penjawat awam dan mereka yang terpilih dilantik sebagai petugas bagi menguruskan perjalanan pilihan raya akan datang.

“Pihak kami sedang dalam proses untuk mengadakan kursus kepada semua petugas pilihan raya, dalam masa terdekat ini bagi membolehkan mereka mendapatkan gambaran mengenai proses tersebut,” ujar beliau.

Dalam perkembangan lain, bagi tempoh Januari hingga Jun tahun ini, SPR Terengganu mendaftar 8,399 pengundi baru manakala 904 orang menukar alamat tempat mengundi.

Haji Mohd Noor berkata, proses pendaftaran pengundi baru sentiasa dilakukan dan warga negara yang genap berusia 21 tahun boleh mendaftar sebagai pemilih sama ada di pejabat SPR atau melalui Penolong Pendaftar yang dilantik SPR di setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN).

“Orang ramai perlu datang sendiri bagi mendaftar sebagai pemilih dan membawa kad pengenalam masing-masing bagi tujuan tersebut,” katanya.