Halaman

23 October 2012

3,186 pelajar KAFA daerah Besut sertai khatam al-Quran



Oleh: Mohammad Ishak 

Yayasan Islam Terengganu (YIT) meneruskan tradisi penganjuran Majlis Khatam Al-Quran kepada pelajar yang belajar di Kelas Fardu Ain (KAFA) negeri ini. Majlis yang diadakan serentak di seluruh negeri Terengganu itu mencatat sejarah apabila 21,610 pelajar menyertai program berkenaan.

Di Daerah Besut majlis serupa diadakan di Masjid Nasiruddin Shah, Kampung Raja, dan disertai 3,186 pelajar dari seluruh daerah itu.

Mereka terdiri daripada pelajar Tahun 3 hingga Tahun 5 daripada 53 buah sekolah rendah di empat Dewan Undangan Negeri Besut. Program itu bertujuan memastikan kanak-kanak dapat khatam al-Quran sebelum memasuki sekolah menengah selain melengkapkan mereka dengan kefahaman kitab suci berkenaan.

Ini kerana mereka yang berada di sekolah menengah akan sukar menyesuaikan diri mengaji bersama kanak-kanak kerana mungkin mereka fikir diri sudah besar.

Pada tahun ini, 21,610 pelajar KAFA berumur tujuh hingga 12 tahun berjaya khatam al-Quran,meningkat berbanding 20,133 tahun lalu

Majlid tersebut telah dirasmikan oleh Pegawai daerah Besut, A Rahim Jusoh yang turut disaksikan oleh Guru Besar dan guru guru KAFA daerah Besut.

Pada majlis itu Sekolah Kebangsaan Kuala Besut telah diumumkan sebagai Sekolah terbaik Ujian Penilaian Kelas Kafa (UPKK) manakala SK Tengku Mahmud pula memenangi Sekolah terbaik Khatam Al-Quran. 

Dalam kategori pelajar terbaik UPKK pula adik Uwyas Zulkarnaik Ghazali dari SK Alor Peroi terpilih bagi DUN Kuala Besut, Nurshafiqa Nabila Mohd Nor bagi DUN Kampung Raja, Nirina Sharfina Zaidi bagi DUN Hulu besut dan Wan Norhidayah Wan Jusoh pula bagi DUN Kota Putera.