Halaman

  • 8 FEBRUARI 2020 (SABTU) - *5.00 petang :* Perlawanan TNB Malaysia Hockey League 2020 antara Terengganu Ladies Hockey Team (TLHT) dengan Hockademy KL *di Stadium Hoki Batu Buruk (SHB...
    3 weeks ago

22 October 2012

Wakil Rakyat Rhu Rendang tidak hirau nasib penduduk

Oleh: Aida Abd Rahman

Nasib penduduk yang kurang bernasib baik dan miskin di Dewan Undangan negeri (DUN) Rhu Rendang dan Parlimen Marang tidak mendapat perhatian sewajarnya oleh wakil rakyat Pas, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang.

Bagaimanapun, menyedari kebajikan penduduk harus diutamakan menyebabkan peranan itu dipikul pemimpin yang dilantik Kerajaan Barisan Nasional (BN) dan Umno bagi memastikan penduduk di kawasan pembangkang itu tetap mendapat pembelaan serta tidak dibiarkan terkontang-kanting tanpa tempat bergantung harapan.

Terbaru, Pegawai Pembangunan DUN, Haji Nik Dir Nik Wan Ku dengan diiringi Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung Rusila, Encik Rozeli meninjau masalah yang menghimpit dua keluarga yang terpaksa tinggal di rumah usang dan hampir runtuh terletak di DUN itu, semalam.

 Haji Nik Dir turun padang melihat sendiri rumah Encik Mohd Aiman Yap, 31, yang tinggal bersama isteri, Puan Ngah Mohd dan enam anak yang masih kecil, di Kampung Gong Rusila.

 Encik Mohd Aiman yang hanya bergantung kepada sumber rezeki sebagai penganyam tikar dengan pendapatan kira-kira RM500 sebulan tidak mampu membaiki kerosakan rumahnya yang kian uzur dan rosak akibat dimakan anak-anai sejak beberapa bulan lalu.

 Manakala rumah kedua, milik Encik Mohd Ismail, 44, yang tinggal bersama isteri dan anak yang masih kecil turut mengalami nasib serupa dan memerlukan peruntukan besar bagi membaiki kerosakan rumah untuk mereka sekeluarga berteduh dan dapat tinggal lebih selesa.

 Mereka gembira apabila dilawati PP DUN dan mengharapkan bantuan segera dapat diberikan bagi menyelesaikan masalah yang membelenggu mereka sejak sekian lama itu. 

Kedua-dua penduduk juga kesal dengan sikap wakil rakyat yang dipilih majoriti penduduk pada Pilihan Raya Umum lalu di mana mereka sepatutnya membela nasib rakyat, bagaimanapun terbukti gagal menjalankan amanah sebagai pemimpin yang bertanggungjawab.