Halaman

24 October 2012

JPNT jelajah setiap daerah anjur Program Penerangan Bajet 2013

Oleh: Aida Abd Rahman

Jabatan Penerangan Negeri Terengganu (JPNT) akan menganjurkan Program Penerangan Bajet 2013 kepada kumpulan sasar di seluruh Terengganu bermula Oktober hingga Disember ini.

Program penerangan yang pertama berlangsung di Hotel YT Midtown, Kuala Terengganu, semalam (23 Oktober), disusuli tujuh program yang sama di setiap daerah pada setiap minggu yang dijangka selesai sebelum 2013.

Penolong Pengarah JPNT, Encik Mohd Iskandar Jaafar, berkata pihaknya bertindak sebagai penyelaras kepada program penerangan bajet yang memfokuskan kepada kumpulan sasar seperti belia, petani, nelayan dan golongan usahawan.

“Setiap kumpulan sasar berkenaan akan diberi penerangan oleh pegawai dari agensi dan jabatan yang berkaitan mengikut skop bajet yang akan diperbincangkan.

“Kita menjangkakan setiap program penerangan itu bakal dihadiri antara 200 hingga 300 peserta mengikut kumpulan sasar yang kita tetapkan ,” katanya kepada media selepas program Luncheon Talk anjuran JPNT, di Hotel YT Midtown, Kuala Terengganu.

Turut hadir, Pegawai Daerah Kuala Terengganu, Haji Wan Nawawi Wan Ismail merangkap penyampai penerangan Bajet 2013 dan Setiausaha Majlis Bandar Raya Kuala Terengganu, Haji Samiun Salleh.

Seramai 80 peserta di kalangan pegawai perhubungan awam dari agensi dan jabatan kerajaan serta penghulu-penghulu mukim sekitar Kuala Terengganu turut hadir di majlis itu.

Encik Iskandar berkata, pihaknya berharap dengan penerangan yang disampaikan Haji Wan Nawawi dapat memberi gambaran tepat dan jelas kepada setiap peserta supaya mereka dapat mengambil peranan memberi penerangan di peringkat agensi dan kawasan masing-masing.

“Kita mahu setiap rakyat negeri ini khususnya kumpulan sasar berkenaan mendapat input berguna daripada Bajet 2013 yang dibentangkan Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak pada 28 September lalu sebelum belanjawan itu diimplementasikan bermula tahun depan.

Katanya, program terdekat akan diadakan minggu depan, pada 28 Oktober ini di daerah Besut.