Halaman

27 October 2012

Datin Paduka Seri Rosmah Mansor bakal rasmi Program Hafazan Muqaddam

Oleh: Suriati Ali

 Kira-kira 1,200 kanak-kanak berusia tiga hingga empat tahun dari Taska Permata Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YPKT) di seluruh negeri ini akan menyertai Program Hafazan Muqaddam di Stadium Tertutup, Gong Badak, Kuala Terengganu.

Program yang akan diadakan pada 3 November itu bakal dirasmikan Isteri Perdana Menteri, Datin Paduka Seri Rosmah Mansor.

 Pengarah YPKT, Encik Mohd Safaruddin Mustaffa, berkata, jumlah itu meningkat berbanding 1,012 kanak-kanak yang menyertainya program sama pada tahun lalu.

Katanya, ketika mula diperkenalkan dulu iaitu pada 2007, seramai 250 kanak-kanak saja berjaya menghafaz 23 surah lazim, diikuti 455 orang (2008) dan 594 (2009) dan 753 kanak-kanak pada 2010.

“Jadual waktu hafaz enam kali sehari yang dipraktikkan Yayasan Pembangunan Keluarga (YPK) Terengganu yang mengambil masa lima hingga enam minit setiap sesi bacaan, mendorong peningkatan jumlah kanak-kanak hafaz al-Quran setiap tahun.

 “Setiap hari, antara waktu bemain dan aktiviti pembelajaran lain, mereka akan berehat sekejap untuk membaca Muqaddam dan cara begini diterima baik golongan kanak-kanak berusia tiga dan empat tahun,” katanya.

 Katanya, kanak-kanak berkenaan dipastikan peka dengan amalan itu supaya tidak ketinggalan dan mereka yang menunjukkan minat saja akan terpilih.

 “Ibu bapa disarankan membantu anak-anak menghafaz setiap surah dikehendaki di rumah supaya lebih cepat ingat dan lancar,” katanya.

 Katanya, YPKT mengharapkan jumlah lebih besar boleh dicapai kanak-kanak TPK dalam menghafaz 23 surah lazim pada tahun seterusnya.