Halaman

24 October 2012

Lahir 34,084 kanak-kanak khatam al-Quran sejak 2006

Oleh: Suriati Ali

Majlis Khatam Program Pintar al-Quran yang diperkenalkan kerajaan negeri melalui Yayasan Islam Terengganu (YIT) sejak 2006 berjaya mengkhatamkan seramai 34,084 kanak-kanak seawal usia 5 dan 6 tahun di seluruh Terengganu.

Bilangan itu melibatkan kanak –kanak daripada empat gabungan tadika iaitu YIT, Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas), Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT) dan Jabatan Perpaduan dan Integriti Nasional (JPIN).

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata kerajaan negeri berpuas hati dengan perkembangan positif itu sekaligus dapat membuktikan Terengganu memiliki ramai kanak-kanak berilmu dan celik al-Quran.

Katanya, kanak-kanak tadika bukan saja berjaya khatam al-Quran pada usia 5 dan 6 tahun, bahkan juga telah berjaya menghafaz surah Yasin dan terjemahan sepenuhnya dengan begitu baik.

“Jika kanak-kanak ini diasuh dan dibimbing secara berterusan, tidak mustahil ia mampu melahirkan generasi Ulul Albab sepeti apa yang diimpikan selama ini.

“Penguasaan al-Quran seperti apa yang diusahakan ini turut menjadi penghalang kepada diri kanak-kanak itu daripada terjebak kepada anasir-anasir negatif dan tidak bermoral,” katanya.

Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin berkenan berangkat merasmikan Majlis itu yang diadakan di Stadium Tertutup, Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, Kuala Terengganu, semalam.

 Hadir sama, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah; Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Dato’ Haji Ahmad Razif Abdul Rahman; Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, YB Haji Khazan Che Mat dan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri Dato’ Haji Abdul Rahin Mohd Said.

 Turut hadir, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, YB Haji Muhammad Ramli Nuh; Pengarah Yayasan Islam Terengganu, Haji Md. Kamaru Al-Amin Ismail; wakil Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Haji Ali Mohamad dan Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama Terengganu, Dato’ Haji Rozali Salleh.

Dato’ Seri Haji Ahmad turut memberitahu apa yang dilaksanakan ini juga mampu membentuk generasi serta mulia dan berupaya memikul tanggungjawab