Halaman

22 October 2012

Pegawai tadbir, individu penting dalam perkhidmatan awam

 Oleh: Suriati Ali

Penjawat awam terutama pegawai tadbir negeri antara individu penting yang perlu bertindak sebagai penghubung antara pentadbiran negeri dengan rakyat.

 Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata perkara yang diamanahkan majikan dan rakyat sewajarnya dilaksanakan sebaik mungkin bagi mengelak cemuhan, pandangan serong dan tohmahan terhadap mutu perkidmatan awam.

“Sekiranya berlaku perkara kurang elok terhadap perkhidmatan awam, secara tidak langsung akan terpalit kepada orang politik dan bukan mudah untuk menjernihkan kembali,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Makan Makan dan Penyampaian Hadiah sempena Program Peningkatan Kerjaya & Sukan Pegawai-pegawai Tadbir Negeri di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, malam tadi.

 Hadir sama, isteri Menteri Besar To’ Puan Seri Hajah Norliza Mahmud dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Mazlan Ngah bersama isteri To’ Puan Hajah Rohani Abdullah.

Lebih 800 pegawai tadbir dari empat negeri iaitu Terengganu, Johor, Kedah dan Kelantan berkampung di negeri ini bagi menjayakan program yang berlangsung selama enam hari dan berakhir 22 Oktober itu.

Tetamu istimewa, Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamda turut diundang bagi mengisi slot seminar Pemantapan Profesionalisme, Transformasi, Budaya Kerja & Pemikiran.

 Antara sukan yang dipertandingan, bola sepak, karom, golf, lawan ball, ping pong dan lawatan ke beberapa destinasi menarik di sekitar Kuala Terengganu.

 Dato’ Seri Haji Ahmad turut memberitahu pegawai sewajarnya mencari idea-idea baru yang lebih bernas bagi memenuhi kehendak pelanggan dan orang ramai yang berurusan di jabatan masing-masing.