Halaman

23 October 2012

Bantuan sara hidup untuk warga nelayan

  Oleh: Nurul Aziela Saberi

Musim tengkujuh bakal tiba tidak lama lagi, kebanyakkan warga nelayan akan berusaha lebih gigih untuk mencari rezeki bagi membuat persediaan menghadapinya.

Pukulan ombak yang kuat membataskan kegiatan harian warga nelayan, keadaan ini lebih merusingkan nelayan yang kebanyakannya hanya bergantung kepada hasil tanggapan laut.

Bertempat di Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Kuala Kemaman seramai 659 orang warga nelayan telah berkumpul dalam program Bantuan Sara Hidup, petang semalam.

Bantuan wang tunai sebanyak RM200 telah disampaikan oleh Menteri Belia dan Sukan, YB Dato’ Ahmad Shabery Cheek dan turut diiringi oleh Pengarah LKIM Terengganu, Tuan Haji Mohd Safee Mohammad.

Alias Ali, 56, bersama isterinya Khatijah Wahab 55, antara warga nelayan yang turut menerima bantuan pada petang semalam.

Hasil tangkapan mereka akan ditolak secara borong kepada pelanggan tetap mereka malah ada yang dieksport ke negara jiran seperti Singapura.

Lebih mengagumkan ibu kepada 8 orang ini tidak pernah gentar dengan pukulan ombak yang kuat ditengah-tengah lautan demi membantu suaminya mencari rezeki.