Halaman

26 October 2012

JaHEAT anjur kursus pelapis imam

Oleh: Suriati Ali

 Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JaHEAT) terus menganjurkan kursus Pelapis Imam Bilal Masjid Mukim sebagai langkah memperkukuhkan institusi masjid di Kuala Terengganu.

 Pegawai Agama Daerah Kuala Terengganu, Encik Mohd Ariffin Jusoh, berkata setakat ini pihaknya menerima 120 penyertaan membabitkan jemaah masjid di daerah itu.

 “Kursus sehari ini terbuka kepada mereka yang berumur 40 tahun ke atas dan keutamaan kepada jemaah masjid yang berkelayakan.

“Kursus ini sebagai jalan pintas kepada jemaah masjid yang berminat untuk menjadi imam dan bilal sekiranya terdapat kekosongan jawatan,” katanya.

 Katanya, apabila menyertainya sesorang itu akan didedahkan dengan pelbagai ilmu dengan lebih mendalam sebagai langkah melahirkan imam dan bilal bertauliah.

“Kebanyakan mereka yang mendaftar itu sudah mempunyai pengalaman sebagai imam dan bilal di masjid kampung masing-masing.

“Dengan menyerai kursus yang dianjurkan ini, ilmu sedia ada dapat ditambah selain memperoleh sijil,” katanya.

Encik Mohd Ariffin turut memberitahu, apa yang menariknya, cara pengurusan jenazah turut dimuatkan ke dalam modul kursus bagi memberi pendedahan berkaitan itu.