Halaman

23 October 2012

Sikap cintai al-Quran perlu dipupuk sejak kecil

Sebahagian murid-murid sekolah tadika seluruh negeri Terengganu khatam al-Quran di program pintar al-Quran kanak-kanak tadika Negeri Terengganu 2012 di Stadium tertutup Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, Kuala Terengganu.
Oleh: Suriati Ali

Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin bertitah, kesedaran menarik minat kanak-kanak supaya mencintai al-Quran dan pembelajaran secara berterusan mampu melahirkan generasi celik al-Quran .

Baginda bertitah, tradisi membaca al-Quran perlu dipertingkatkan lagi kepada kebolehan menghafaz di samping bimbingan ke arah mendalami isi-isi al-Quran.

“Kaedah pembelajaran yang lebih bersusun, sistematik dan penggunaan teknologi moden memberi kelebihan dalam sistem pendidikan kanak-kanak masa kini.

“Sesungguhnya al-Quran adalah mukjizat dan petunjuk sepanjang zaman,” titah baginda pada Majlis Khatam Program Pintar al-Quran 2012 di Stadium Tertutup, Komplek Sukan Negeri, Gong Badak, Kuala Terengganu, hari ini.

 Turut berkenan berangkat, Sultanah Terengganu Sultanah Nur Zahirah. Keberangkatan baginda disambut, Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said; Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah dan Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Dato’ Haji Ahmad Razif Abd Rahman.

Seramai, 9,639 kanak-kanak tadika berusia 5 dan 6 tahun menyertai program yang diperkenalkan Yayasan Islam Terengganu (YIT) sejak 2006.

Titah baginda, untuk mencapai kejayaan ke tahap ini bukanlah suatu perkara yang mudah. “Majlis Khatam al-Quran yang diadakan secara beramai-ramai ini telah menjadi trend baru dalam melahirkan anak-anak berilmu.

 “Sesungguhnya beta amat gembira mengikuti perkembangan penguasaan al-Quran di kalangan kanak-kanak tadika yang diterajui oleh Yayasan Islam Terengganu.

 “Kanak-kanak tadika bukan sahaja berjaya khatam Al-Quran pada usia 5 dan 6 tahun, bahkan juga telah berjaya menghafaz Surah Yasin dan terjemahan sepenuhnya dengan begitu baik sekali,” katanya.

 Sultan Mizan bertitah, kebolehan menghafaz Surah Yasin dan mengingati terjemahannya sungguh mengkagumkan.

Beta percaya jika kanak-kanak ini diasuh dan dibimbing secara berterusan, maka akan lahirlah suatu masa nanti generasi Ulul Albab yang diimpikan selama ini.

“Beta percaya dan berkeyakinan penekanan Budaya Cakna dan Celik Al-Quran akan dapat melahirkan ummah berketerampilan, berketahanan dan mempunyai jati diri.

 “Nasihat beta kepada ibu bapa, jangan abaikan pendidikan Al-Quran kepada anak-anak kita,” katanya. Titah baginga lagi, tugas mendidik anak-anak adalah tanggungjawab bersama yang mesti dilaksanakan dengan tidak melepaskan bebanan ini kepada guru semata-mata.

“Ibu bapa mestilah menanganinya dengan penuh tanggungjawab ke arah pembentukan peribadi mulia dengan merangsang minda kanak-kanak melalui aktiviti yang telah dimulakan oleh para guru.

 “Asas yang telah disemai oleh guru-guru perlu dipupuk dan disuburkan lagi oleh ibu bapa agar kanak-kanak ini terus mekar membudaya tradisi membaca dalam kehidupannya,” titah baginda.

Baginda bertitah, kita mesti memperuntukkan ruang masa untuk membaca Al-Quran setiap hari dan amalan ini hendaklah dilakukan secara istiqomah.

“Sebagaimana kita maklum Al-Quran itu luas ilmunya dan banyak mukjizatnya. Sebaik-baik manusia ialah mereka yang belajar dan mengajar Al-Quran,” katanya.