Halaman

26 October 2012

Persiapan Aidiladha tetap meriah dikalangan penduduk negeri ini.



Oleh: Mohammad Ishak 

Sambutan Aidiladha yang akan disambut oleh masyarakat Islam hari ini tetap meriah walaupun suasananyaa tidak sehebat sambutan Aidilfitri.

Penduduk daerah Besut tidak ketingglan membuat persiapan untuk menyambut Hari Raya Haji apabila orang ramai khususnya golongan wanita mengambil kesempatan membeli belah di Pasat Tani yang diadakan semalam.

Peluang itu digunakan oleh surirumah untuk membeli barang keperluan termasuk juadah bagi hidangan keluarga dan tetamu yang akan berkunjung ke rumah mereka sempana Aidiladha.

Tinjuan mendapati, gerai menjual kuih tradisional terutama ketupat dan lemang menjadi tumpuan dan pilihan pengunjung kerana ia antara hidangan wajib kepada penduduk daerah ini setiap kali menyambut Aidiladha.

Seorang pengunjung, Halimat Mat Ali, 47, berkata beliau lebih gemar menyediakan kuih tradisional seperti ketupat dan lemang kerana menjadi kegemaran keluarganya.

Katanya, berbesa dengan sambutan Aidilfitri mereka banyak menyediakan kuih moden dan biskut yang banyak dijual di pasar raya dan kedai menjual kuih.

Menurutnya,sambutan Aidilfitri tahun ini juga diraikan secara sederhana kerana keadaan cuaca tidak menentu dan kerap hujan menyebabkan sukar untuk bergerak.

Seorang peniaga, Ramlah Daud,50 berkata, dia menjalankan perniagaan menjual sayur dan kuih tradisional sejak lebih 15 tahun lalu.

Katanya, menjelang Aidiladha hasil jualan ketupat dan lemang serta kuah tradisonal lain agak meningkat berbanding hari biasa dan banyak permintaan daripada orang ramai.

“Saya bersyukur jualan amat laris dan pendapatan juga bertambah keranma ramai yang berkunjung ke gerainya untuk membeli belah,” katanya.