Halaman

23 October 2012

Penjawat awam,swasta perlu ada semangat keusahawanan

Datuk Dr Maznah
Oleh; Esah Abdullah

Mereka yang bekerja dengan kerajaan, sektor korporat dan swasta sepatutnya menjadikan diri mereka sebagai usahawan di dalam syarikat mereka bekerja.

Pakar Motivator (Iron Lady) Datuk Dr Maznah Hamid berkata, apabila mereka memiliki ciri-ciri usahawan, mereka akan sentiasa bersemangat dan bertenaga untuk membangunkan jabatan, syarikat atau organisasi mereka.

“Tanpa kepintaran, kemahiran dan pengaktifan urat saraf, jadilah mereka golongan yang tidak dinamik, tidak progresif dan kurang maju,” katanya di Program Luncheon Talk bersama Datuk Dr. Maznah Hamid di Hotel Permai Kuala Terengganu hari ini.

Program anjuran Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) Terengganu dan Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) itu dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Dato’ Haji Mohamad Awang Tera.

Turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif YPU, Haji Azmi Razik; Timbalan Pengerusi Gabem, Datuk Tengku Zainuddin Tengku Zahid dan kira-kira 200 orang usahawan kecil dan sederhana.

Katanya, semangat keusahawanan adalah satu semangat yang wajib ada pada setiap orang yang inginkan kecemerlangan kerana ia menjadikan individu itu seorang yang dinamik lebih produktif, kreatif, aktif dan bertanggungjawab.

 “Dunia ini berlegar dan berfungsi melalui aktiviti ekonomi dan segalanya melibatkan proses jual beli justeru itu setiap dari kita ‘menjual diri’ melalui imej diri,bakat, idea, kemahiran dan kepintaran yang dimiliki di atas kepentingan menyuntik semangat keusahawanan di jiwa yang inginkan kehidupan terjamin,” katanya.

“Semangat keusahawanan adalah semangat yang memberi satu kekebalan pada diri seseorang itu dalam mengharungi apa juga cabaran hidup,” katanya.

Tambahnya, tiada wujud perbezaan antara semua usahawan dengan usahawan yang lain cuma ada jurang yang memisahkan iaitu semangat kegigihan yang memberikan daya ketahanan, kekuatan dalaman, mental, emosi dan kekebalan diri untuk terus berjuang dalam bidang perniagaan.