Halaman

23 October 2012

Sultan Mizan berkenan rasmi Majlis Khatam Program Pintar al-Quran

Sultan Mizan Zainal Abidin berkenan menyampaikan sijil kepada seorang peserta pada majlis khatan program pintar Al-quran 2012 kanak-kanak tadika Negeri Terengganu di Stadium tertutup Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak.

Oleh: Suriati Ali

Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin berkenan berangkat merasmikan Majlis Khatam Program Pintar al-Quran 2012 di Stadium Tertutup, Komplek Sukan Negeri, Gong Badak, Kuala Terengganu, hari ini.

 Turut berkenan berangkat, Sultanah Terengganu Sultanah Nur Zahirah. Keberangkatan baginda disambut, Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said; Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah dan Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Dato’ Haji Ahmad Razif Abd Rahman.


Seramai, 9,639 kanak-kanak tadika berusia 5 dan 6 tahun menyertai program yang diperkenalkan Yayasan Islam Terengganu (YIT) sejak 2006.

 Bilangan itu melibatkan kanak –kanak daripada empat gabungan tadika iaitu YIT, Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas), Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT) dan Jabatan Perpaduan dan Integriti Nasional (JPIN).

 Berdasarkan rekod, jumlah penyertaan kanak-kanak terhadap program itu semakin meningkat pada setiap tahun berikutan mendapat sokongan dan komiten padu daripada pelbagai pihak terutama ibu bapa, guru dan pemimpin setempat.

 Pengarah YIT, Md Kamarul Al-Amin Ismail, berkata program yang mula diperkenalkan pada 2006 itu, hanya 937 kanak-kanak dari tadika YIT yang menyertainya.

 “Setahun kemudian iaitu 2007, tadika JPNT dan Kemas bersetuju bersama-sama tadika YIT menyertai program itu dengan jumlah penyertaan seramai 2,010 kanak-kanak.

 “Pada 2008 pula, tadika JPIN menyatakan persetujuan ingin bersama-sama tiga tadika lain dengan menjadikan jumlah 2,660 kanak-kanak kesemuanya,” katanya.

 Menurutnya, apa yang membanggakan jumlah itu terus meningkatkan dengan penglibatan keempat –empat tadika iatu seramai 4,622 kanak-kanak pada 2009; manakala 6,246 kanak-kanak (2010) dan pada tahun lalu pula, seramai 7,930 kanak-kanak berjaya khatam al-Quran.

 “Bermula awal persekolahan lagi, mereka mula mengaji dengan bantuan guru tadika masing-masing bagi menguasai al-Quran serta mengamalkan perkara-perkara asas sebagai seorang Islam,” katanya.

 “Pihak kami yakin dengan adanya program seumpama ini, setiap pelajar di Terengganu mahir membaca al-Quran sebelum memasuki sekolah rendah dan menengah,” katanya