Halaman

21 October 2012

HSNZ anjur kempen kesedaran kanser

Oleh: Noraini Jusoh

Jabatan Pembedahan Hospital Sultanah Nurzahirah (HSNZ) menganjurkan Kempen Kesedaran Kanser Payudara Peringkat Negeri Terengganu 2012 bertempat di Dewan Serbaguna Perpustakaan Negeri, baru-baru ini.

Selari dengan bulan kesedaran kanser payudara sedunia yang disambut pada bulan Oktober setiap tahun, ini merupakan kali keempat HSNZ menganjurkan kempen sebegini.

Pakar Perunding Bedah Payudara dan Endokrin, Ketua Jabatan Bedah HSNZ, Dr Hussain Mohamad berkata, tahap kesedaran masyarakat di Terengganu mengenai barah tertinggi yang dihidapi golongan wanita ini masih rendah.

“Amat menyedihkan kebanyakan pesakit yang mula sedar mereka menghidapi barah ini telah sampai ke peringkat tiga atau empat (tahap akhir) dan tambah mengejutkan apabila mengikut statistik pihak kami, 50 peratus kes kanser payudara yang lewat dikesan terjadi di negeri kita.

“ Oleh itu, tujuan utama kempen kesedaran ini dibuat adalah untuk meningkatkan pengetahuan dan kesedaran masyarakat tentang penyakit yang menjadi musuh utama golongan wanita,” katanya pada sidang media sempena program tersebut.

Menurut beliau, pengetahuan dalam mengesan gejala dan tanda-tanda di peringkat awal penyakit kanser payudara ini sangat penting untuk mengurangkan risiko mereka mendapat penyakit tersebut.

“Sekiranya terdapat tanda-tanda awal, mereka boleh segera mendapatkan rawatan sepatutnya di hospital.

“Sehubungan itu, melalui kempen ini di harap peserta mendapat sedikit sebanyak maklumat berguna untuk pemahaman diri sendiri dan dikongsi dengan masyarakat luar,” ujarnya.

Sepanjang sehari kempen kesedaran tersebut berlangsung pelbagai acara disediakan untuk orang ramai termasuk persembahan video multimedia, pemeriksaan imbasan payudara, soal jawab bersama pakar-pakar dan juga forum bersama pesakit kanser payudara.