Halaman

21 October 2012

Media massa diminta tonjol nilai positif dalam berita

Oleh: Kamarudin Mat Akib 

Golongan wartawan di negeri ini diminta supaya mengolah berita-berita semasa dari sudut positif bagi membantu mengembang minda rakyat dan memberikan imej yang baik kepada kerajaan negeri.

Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan neger, YB Haji Kazan Che Mat, berkata pihaknya sedar wartawan mempunyai kepakaran untuk mengolah sesebuah berita sama ada dari sudut positif atau negatif.

“Jika wartawan menonjol sesuatu berita itu dari sudut positf, maka hasil berita menjadi positif dan begitulah sebaliknya,” katanya ketika berucap merasmikan Majlis Penutup Karnival Sukan Mesra Media Pantai Timur, di Taman Tamadun Islam, malam tadi.

Beliau berkata, wartawan boleh mencorak dan menjurus berita-berita semasa mengikut citarasa mereka, tanpa menjejaskan fakta dan kesahihan berita.

Bagaimanapun, katanya, adalah lebih baik jika wartawan mengolah berita-berita yang dihasilkan supaya ia menampakkan nila-nilai positif bagi kebaikan semua pihak dan tidak disalahertikan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

 Haji Kazan juga berkata, kerajaan negeri amat menghargai sumbangan golongan media dan pada masa yang sama mengharapkan mereka menyiarkan berita-berita positif mengenai kerajaan.

 “Pihak media juga mempunyai tanggungjawab sosial dan tidak hanya mementingkan berita-berita sensasi bagi tujuan komersil,” katanya.