Halaman

26 October 2012

Hoki Terengganu di bawah pengurusan profesional tahun depan

Oleh; Esah Abdullah

Pasukan hoki Terengganu bakal diurus secara profesional mulai tahun depan dan pemainnya akan menikmati elaun sama dengan apa yang dikecapi oleh pemain bola sepak.

Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, kerajaan bangga dengan kejayaan pasukan hoki negeri yang pertama kali bergelar juara Piala Tun Razak sejak diadakan 50 tahun lalu.

“Mulai tahun depan kita akan wujudkan team kita sendiri seperti team bola sepak dan membawa nama negeri untuk menyertai mana-mana kejohanan termasuk Liga Hoki Kebangsaan,” katanya di majlis Penyampaian Insentif kepada atlet hoki di Wisma Darul Iman.

Hadir sama, Setiausaha Kerajaan Dato’ Haji Mazlan Ngah’ Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, YB Haji Rozi Mamat; Pengarah Sukan Negeri (MSN) Haji Zainal Abidin Husein dan Setiausaha Politik Menteri Besar merangkap Presiden Persatuan Hoki Terengganu, Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid.

Pada majlis itu Menteri Besar telah menyerahkan RM72,000 insentif kepada pasukan hoki di atas bergelar juara dan setiap pemain menerima RM3,000 seorang.

Sementara itu, Jurulatih Hoki Terengganu, Encik Nik Rozemi Nik Mohamad ketika ditemui di majlis itu melahirkan rasa syukur dan gembira di atas perhatian kerajaan negeri terhadap suka itu.

“Sudah tiba masanya sukan ini diurus secara professional dan diletakkan sebaris dengan sukan lain termasuk bola sepak,” katanya.

Katanya, dengan persetujuan kerajaan memberi insentif kejayaan dan memberi elaun kepada pemain, akan membangkitkan semangat golongan muda untuk menceburi sukan ini dan berharap ibu bapa juga memberi galakkan kepada mereka.

 “Tentunya insentif daripada kerajaan ini membangkitkan semangat yang berkobar kalangan pemain untuk memburu kejayaan seterusnya tahun depan,” katanya.