Halaman

23 October 2012

Usahawan perlu anjakan minda

Dato' Mohamad Awang Tera
Oleh; Esah Abdullah

Usahawan di negeri ini disaran ubah ‘mindset’ masing-masing dan tidak terlalu bergantung kepada bantuan kerajaan semata-mata sebaliknya perlu membina kekuatan sendiri untuk mencipta kejayaan.

Pengerusi jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Dato’ Mohamad Awang Tera berkata, pemberian kerajaan ada hadnya, selebihnya berusaha sendiri untuk berjaya dalam bidang yang diceburi.

“Untuk berjaya perlu ada kreativiti, ada motivasi dan ada inovasi ,” katanya ketika berucap merasmikan majlis Luncheon Talk bersama Motivator ‘Iron Lady’ Datuk Dr. Maznah Hamid di Hotel Permai Kuala Terengganu hari ini.

Program anjuran Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) Terengganu dan Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) itu turut dihadiri Ketua Pegawai Eksekutif YPU, Haji Azmi Razik; Timbalan Pengerusi Gabem, Datuk Tengku Zainuddin Tengku Zahid dan motivator jemputan Datuk Dr. Maznah Hamid.

Katanya, kerajaan sentiasa memberi peluang, pendedahan dan pengalaman kepada usahawan di negeri ini agar dapat membina jalinan perniagaan masing-masing hingga ke peringkat global.

Tambahnya, tidak ada yang mustahil jika seseorang itu gigih berusaha untuk memajukan diri serta sedia bersaing dengan bangsa-bangsa lain.

Katanya, terdapat 24,000 usahawan berdaftar di negeri ini dan mereka perlu berusaha memperkenalkan produk serta menjual nama syarikat dan diri kepada semua orang di dalam atau di luar negeri.

“Saya harap 90 peratus usahawan yang berdaftar itu dapat mengikut jejak langkah Datuk Dr Maznah yang kini berjaya mewujudkan rangkaian niaga hingga ke luar negara,” katanya.