Halaman

24 October 2012

Tarik balik status sekolah elit jika gagal tunjuk prestasi

Oleh; Esah Abdullah

Kerajaan negeri mengkaji akan menarik balik status sekolah elit dan sekolah premier yang diberikan kepada sekolah menengah bantuan kerajaan di negeri ini jika gagal menunjukkan kecermerlangan dalam bidang akademik.

 Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Dato' Haji Abdul Razif Abdul Rahman berkata, sebagai sebagai sebuah sekolah yang mendapat gelaran elit dan premiar perlulah menunjukkan kecemerlangan yang berterusan bagi memenuhi kriteria yang ditetapkan.

Menurut beliau, tiada gunanya sekolah terbabit dikekalkan dengan status berkenaan , tetapi gagal menunjukkan kecemerlangan yang berterusan sebagai penanda aras sekolah terbaik itu.

``Oleh kerana itu kerajaan negeri tidak akan bertolak ansur kepada sekolah yang tidak menunjukkan prestasi sejajar dengan status sekolah terbaik ditarik balik atau diturunkan gred sekolah ,’’ katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Program Keterbilangan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) 2012 di Permai Hotel Kuala Terengganu. Hadir sama Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri, Zakaria Hussin.

Katanya, tindakan itu terpaksa dilakukan kerana ada sekolah-sekolah yang mendapat status berkenaan didapati kurang menunjukkan tahap kecemerlangan yang ditetapkan. Pada masa ini terdapat 16 buah sekolah menengah di Terengganu diberi taraf sekolah elit dan premier sehingga kini kerana kecemerlangan dalam pelbagai bidang terutama akademik.

Sehubungan dengan itu , beliau berharap sekolah-sekolah yang mendapat pengiktirafan itu terus mengekalkan kecemerlangan dan peningkatan dari masa ke semasa bagi membolehkan pelbagai kemudahan dapat disalurkan setaraf dengan status yang diberikan.

Beliau menambah, kerajaan negeri sentiasa menghargai sumbangan guru-guru untuk melahirkan pelajar cemerlang dan terbilang di negeri ini.

‘’Kejayaan Terengganu yang mengekalkan negeri terbaik dalam peperiksaan awam di negara ini membuktikan guru-guru sentiasa berusaha gigih untuk menaikkan imej dan mengharumkan nama negeri dalam kecemerlangan pendidikan,’’ katanya.

Menurutnya, sebagai penghargaan kerajaan negeri akan menghantar 120 lagi pengetua dan guru besar untuk mengadakan lawatan sambil belajar ke Australia sebelum akhir tahun ini.

Di majlis itu Dato’ Haji Ahmad Razif turut meluluskan peruntukan tambahan sebanyak RM100 ribu melalui program kecemerlangan, PMR, SPM dan STPM pada tahun ini.

Katanya, peruntukan itu merupakan bantuan tambahan yang diberikan kepada Jabatan Pelajaran Negeri untuk program kecemerlangan pendidikan berjumlah RM11.2 juta pada tahun ini. 

 Program Keterbilangan SPM dan STPM 2012  yang disertai 176 pelajar adalah program khusus bagi pelajar-pelajar yang memperolehi semua A dalam peperiksaan percubaan baru-baru ini.